Emin Alper’in Altın Portakal’da Yaptığı Çarpıcı Konuşma: Kültür Bakanı Ersoy Dışında Büyük Alkış Aldı

57. Altın Portakal Film Festivali, Tamer Karadağlı ile Nihal Yalçın arasında geçen olay ile gündemde kalırken Ulusal Yarışma jürisine başkanlık ...

 Emin Alper’in Altın Portakal’da Yaptığı Çarpıcı Konuşma: Kültür Bakanı Ersoy Dışında Büyük Alkış Aldı

13.10.2021 - 5:32

Güncelleme : 13.10.2021 - 5:32
9 views

57. Altın Portakal Film Festivali, Tamer Karadağlı ile Nihal Yalçın arasında geçen olay ile gündemde kalırken Ulusal Yarışma jürisine başkanlık eden yönetmen Emin Alper’in konuşması ise o kadar gündem olmadı. Bu yıl ulusal uzun metraj seçkisinde yer alan …

 www.habertuar.com

57. Altın Portakal Film Festivali, Tamer Karadağlı ile Nihal Yalçın arasında geçen olay ile gündemde kalırken Ulusal Yarışma jürisine başkanlık eden yönetmen Emin Alper’in konuşması ise o kadar gündem olmadı.

Bu yıl ulusal uzun metraj seçkisinde yer alan filmlerin bir kısmında ‘suç ve vicdan’ temasının işlendiğini ve sinemacıların, Türkiye’nin siyasi atmosferinde yaşanan çalkantıları farklı bakış açılarıyla ele aldıklarını ifade eden Alper, Türkiye’de içinde bulunduğumuz baskı atmosferinde sinemacıların, yaptıkları filmlerle vicdan muhasebesinin susturulamayacağını ortaya koyduklarını vurguladı.

Suçun giderek alenileştiği ve vicdanların her gün susturulmaya çalışıldığı, köreltildiği bir atmosferde olunduğunu kaydeden Alper, “Umarız bu kıpırdanış, bugün suskunluğa zorlanmış, sesi kısılmış vicdanlarımızın bir gün gürleyerek geri döneceğinin habercisi olur” dedi.

Alper’in Kültür Bakanı Mehmet Muharrem Ersoy dışında salondan büyük alkış alan konuşması şu şekilde:

“Bu seçkide iki özellik ön plana çıkıyordu, bir tanesi ilk filmlerin çokluğu. Beş tane ilk film vardı ve bu sinemamız adına çok umut verici bir gelişme. İkinci dikkat çeken yöne ise genelde seçkilerde pek rastlamadığımız, bir ortak tema etrafında filmlerin toplanmaya başladığını görmüş olmamız. Bu ortak tema da vicdan ve suçluluk duygusu.

Yaklaşık beş tane filmi rahatlıkla bu kategori içerisinde değerlendirebiliriz. Mesela din ve vicdan ilişkisine, inanç ve vicdan ilişkisine iki apayrı çerçeveden bakan iki film izledik. Ailesinin işlediği suçun bedelini ödeyen hem de vicdani yükümlülüğünü üstlenmeye çalışan bir pasif tanığın hikâyesini izledik. Bir ilkokulun baskıcı ortamında suç duygusundan kurtulmak için birbirlerini suçlamaya hevesli öğretmenlerin hikâyesini dinledik. Distopik bir dünyada suçun buharlaştığı, suçlunun kaybolduğu, görünmez olduğu ve tanığın suçlandığı bir hikâye izledik. Kuşkusuz bu ortaklık içinde yaşadığımız dönemin, içinde yaşadığımız siyasi atmosferin bir yansıması diye düşünüyoruz jüri üyeleri olarak.

Çağına yeterince tanıklık etmemekle eleştirilirdi sinemamız. Belki de ilk kez suçun giderek alenileştiği, sıradanlaştığı, adalet arayışının anlamsızlaştığı, vicdanlarımızın her gün susturulmaya çalışıldığı, köreltildiği bir baskı atmosferinde sinemacılarımız vicdani muhasebenin, insanlığın vicdani muhasebesinin hiçbir zaman bitmeyeceğini ve susturulamayacağını usul usul göstermeye başladılar. Umarız bu kıpırdanış, bugün suskunluğa zorlanmış, sesi kısılmış vicdanlarımızın bir gün gürleyerek geri döneceğinin habercisi olur.

Çok zor bir süreçten geçtik. 14 filmi, mümkün olduğu kadar hakkaniyetli ve tabii ki son derece özel bir şekilde değerlendirdik. Ödül dağılımında az önce bahsettiğim suç ve vicdan meselesini politik ve eleştirel bir şekilde irdeleyen ve özellikle yeni ilk yüzleri, yeni sinemacıları bir adım öne çıkaran tercihler yaptığımızı sanıyorum.”

Kaynak: Birgün

İşte o konuşma:

YORUMLAR
Bir Yorum Yapın